مقایسه ی همدلی و بازشناسی هیجانی چهره بین کودکان واجد اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای
نویسندگان: رضوان خانی، دکتر سید عباس حقایق
کلید واژه ها: اختلال سلوک، اختلال نافرمانی مقابله ای، همدلی، بازشناسی هیجانی چهره
چکیده
هدف: اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای وجوه تشابه و تمایز زیادی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه ی همدلی و بازشناسی هیجانی چهره بین کودکان واجد تشخیص این دو اختلال بود.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای بوده است. به شیوه ی نمونه گیری در دسترس، 400 نفر از دانش آموزان 7 تا 12 ساله از یازده مدرسه ی شهر اصفهان انتخاب شده بر اساس نقطه ی برش پرسش نامه ی علائم مرضی کودکان (اسپرافکین، لانی و گادو، 1994) بعد از حذف پرسش نامه های فاقد ملاک تشخیص، 41 نفر واجد اختلال نافرمانی مقابله ای و 19 نفر واجد اختلال سلوک تشخیص داده شدند. پرسش نامه ی همدلی (آیونگ و همکاران، 2009) و ازمون بازشناسی هیجانی چهره (اکمن و فرایزن، 1976) بر این تعداد اجرا شد.
یافته ها: یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که بین بازشناسی هیجانی چهره در دو شاخص ترس و تنفر بین گروه اختلال سلوک و نافرمانی مقابله ای تفاوت معناداری هست (05/0> P). همدلی و سایر شاخص های بازشناسی هیجانی چهره در افراد با اختلال سلوک و افراد با اختلال نافرمانی مقابله ای تفاوت معنی داری را نشان نداده است.
نتیجه گیری: به نظر می آید که در بازشناسی هیجانی برخی خلق ها در چهره ی دیگران، تفاوت هایی بین افراد مبتلا به این دو اختلال وجود دارد که ممکن است در مشکلات ارتباطی این کودکان با اطرافیان خود نقش داشته باشد.
دانلود