اثربخشی امید درمانی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر قزوین
نویسندگان: فریبرز درتاج، ابراهیم مهرعلیان
کلید واژه ها: دانش آموزان، اهمال کاری، امید درمانی، نمونه گیری خوشه ای
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی مداخله امید درمانی براهمال کاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستان های پسرانه ناحیه ۱ شهر قزوین بوده است، از بین دانش آموزان پسر دبیرستان های ناحیه یک شهر قزوین که تعداد دانش آموزان آن۱۸۱۵ نفر بود دو کلاس با ظرفیت ۵۸ نفر با شیوه ی نمونه گیری خوشه ایانتخاب و پس از پر کردن پرسشنامه اهمال کاری سولومن و راثبلوم (۱۹۸۴) ، مشخص شد که ۲۶ نفر آنها دچار اهمال کاری در سه حوزه امتحانات ، تکالیف و مقالات این پرسشنامه هستند که منجر به افت عملکرد دانش آموزان شده بود. پس از آموزش دوره امید در گروه ۱۰ نفره آزمایش در قالب ۶ جلسه و مقایسه آن با گروه کنترل با همان تعداد، داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری بررسی شدند و نتایج نشان داد که اهمال کاری دانش آموزان با ایجاد مهارت های امید وخودباوری در دانش آموزان کاهش می یابد.
دانلود